Mimikry-marknadsföring

Det ser ut om någonting du känner igen, men efter en stund kanske du börjar misstänka att det inte är vad du trodde. Kvisten visade sig vara en orm.

I naturen finns fenomenet mimikry. På webben finns reklam förklädd till artiklar.

Praktexempel finns på i stort sett alla svenska dags- och kvällstidningssidor, där man förutom de uppenbara och skrikiga reklambannersen även kan se  paeuodartiklar som enbart skiljer sig från de riktiga genom en annan nyans i ramen och ett väldigt diskret ”Annons”, eller som hos Sydsvenskan: det mindre reklamassocierade ordet ”sponsrad” i övre hörnet på en rekommenderad text.

Screenshot av två rekommenderade texter, den ena är dock reklam.De detaljer som skiljer är dock lätta att missa p.g.a. de stora likheterna och kombinationen av avledande bild och rubrik.

Detta är dock en metod som, trots framgångsrik, slår tillbaka på tidningarna då besökarna även förväxlar avsändaren av budskapet med redaktionen och riskerar att tro det är en oseriösare tidning än det är.

Dessutom riskerar det att göra de av tidningens läsare som inte märker annonsmarkeringen direkt felinformerade.