Att ge ut en enklare gratisversion av en betaltjänst kallas freemium-modellen och är standardförfarande för bl.a. appar – den som vill kan prova på och om programmet gillas kan man uppgradera till en version med fler funktioner. Den mer illvilliga designversionen är nog bäst beskriven som en typ av spotifiering, att gratisversionen, när den blivit populär och integrerad i vardagen, försämras för att driva användarna till betalversionen.
Extra effektivt blir det om det handlar om något som hart när ersatt ett helt ekosystem, som just Spotify – deras tidiga utfästelser var att gratisversionen var obegränsad lyssning i utbyte mot reklam, nåt som sen byttes mot ett ytterst begränsat antal timmar/låtar/spelningar per månad1, 2.
Det är inte speciellt diskret, men förlitar sig på att slutanvändaren ska ha vant sig vid en användbarhetsnivå så pass mycket att den är ”omöjlig” att klara sig utan.
___
1 Upcoming changes to Spotify Free/Open, News.Spotify.com 2011-04-14
2 Spotify begränsar sin gratisversion, DN.se 2011-04-14