”Personaliseringen” av internet

”När jag inte är inloggad på bostadskön finns det jättemånga tillgängliga lägenheter. Sen loggar jag in och uppgiften om min inkomst gör att alla dessa lägenheter försvinner.
Högst bekvämt”1

Att leverera en personlig service till besökarna är en trend som inte kommer mattas av på länge, men vad är dess funktion och vad signalerar det?

I sina bästa stunder är det att hjälpa människor att hitta det bästa för dem, att få svar på sin fråga anpassat för de önskemål du inte har uttryckt, men som tjänsten vet eftersom den känner dig, ni har hängt ihop länge och gosh darn it! den gillar dig och vill att du ska ha exakt det som passar dig.

Vid sämre tillfällen är det ett exkluderande av de som inte uppfyller kraven, där du inte ens tillåts fönstershoppa för att du tjänar för lite, kommer  från fel område …har fel fenotyp. Personalisering för att enbart nå ett visst klientel.

Det är inte personlig service, det är en dörrvakt som sjasar iväg intresserade. Ett gated community där de kan se tillräckligt för att veta att de som får komma in inte vill ha någon annan där, istället för ett villaområde där en kan gå förbi och tänka att ”en dag…”.

Personalisering för att få bort de icke önskvärda.

Personalisering som stoppar drömmar.

Vem bygger vi tjänsterna för – och innebär det att i måste exkludera andra?

___

1 Twitter.com, @underkjol, 2013-01-08,

Inga kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress publiceras inte.Obligatoriska fält är markerade med *