En av frågorna som valsar runt är hur Internets innehållsskapare ska få betalt – alltifrån bloggare till stora massmediebolag. Några lösningar som föreslås eller förutspås är betalväggar (som New York Times), direktdonationer (via exempelvis PayPal) och mikrodonationer (via t.ex. Flattr).
Ett av problemen är att dessa lösningar inte är integrerade på tillräckligt bred front för att det ska vara smidigt eller sömlöst att betala oavsett vilken site du besöker: New York Times tar betalt via sin abonnemangstjänst1 och är bara kopplad till just NYT, PayPals donera-knapp kräver inmatning av kreditkortsinformation2 för den som inte har ett PayPal-konto och Flattr är, om än en early adopter-gullegris p.g.a. TPB-kopplingen, inte speciellt allomfattande samt kräver ytterligare en registrering3.
Här finns det alltså utrymme för någon som redan är införlivad i vardagen att i princip ta över marknaden.
Entré Facebook / Google.
Att till Facebooks like-knapp och Google+ +1-dito koppla en betalningsmöjlighet där den som vill kan ladda sitt gillakonto med en månatlig summa och sen fördela pengarna över de olika sidor eller statusar som uppskattas är ingen omöjlighet. Snarare nästa logiska steg för dem att koppla greppet om helhetsupplevelsen på Internet.
Facebook / Google skulle naturligtvis ta procent på transaktionerna och samla in värdefull användardata och statistik, samtidigt som lockelsen att både vara registrerad på det sociala nätverket och ha en gilla-knapp på sin site ökar för innehållsskaparna – för Google skulle det kanske vara det avgörande för att få folk att registrera sig direkt på G+ istället för att bli inlurade när de skriver upp sig på annat4.
(Ja, Twitter kunde naturligtvis lansera liknande för sin Tweet this- eller RT-knapp, men just nu håller jag mig till de två största potentiella aktörerna).
Med tanke på att Facebook redan har ett system för mikrobetalningar på plats (m.h.a. PayPal, till och med5) skulle det krävas väldigt lite för dem att utöka det till att omfatta pengaöverföring via ”tummen upp” (förmodligen skulle det kunna börja testas inom en månad). Även om det inte skulle gälla privatpersoners statusuppdateringar skulle det inte vara problem att få igång användandet hos användarna.
Kombinera med olika prisnivåer för donationer / betalningar eller att siten låter läsaren läsa ytterligare sektioner av artiklar per klick (trots att vi skulle få fler irriterande ”page 2 of 6”-blädderlänkar) så skulle även mediehusens intäkter vara till viss del tryggade.
Vad skulle detta innebära?
För det första skulle mikrobetalningarna nå fler – både i betalar- och mottagarleden. Eftersom potentiellt en miljard användare medvetandegörs om systemets existens och det skulle gå att donera ”överallt”. Fler donerar mindre per individ medan fler får betalt.
Sen skulle det ju även vara ett sätt för Facebook att generera intäkter (vilket de ju haft problem med) och Google+ att generera användare (”kan man få betalt för att vara reggad? I’m in!”).
Nackdelen är att det skulle gå från mikro- till nanodonationer p.g.a. den rådande gilla-klickskulturen, men å andra sidan kunde det kanske stävja det mest hysteriska gillandet (alternativt öka ”gilla den här sidan”-spammet).
Oavsett så tror jag nanodonationer via likes är på ingång.
___
1 New York Times, nytimes.com, abonnemangsregistrering
2 PayPal.com, om att skaffa donationsknapp
3 Flattr.com, FAQ
4 Ingen Kommentar, ingenkommentar.se, Organisk vs. artificiell etablering
5 TechCrunch.com, PayPal Unveils Micropayments For Digital Goods, Facebook Signs Up
Comments are disabled for this post