Elsa, Rehanna & Duggud – Fresh!

Fresh NetplayRapparen Elsa och sångerskan Rehanna har slagit sig ihop producenten Duggud för en 6-spårsnetplay de valt att kalla Fresh! Hur resultatet låter? Det tål att tänkas på för trots den låga genomsnittsåldern hos de medverkande låter Fresh! väldigt sentimental – fem av de 6 låtarna har beats som andas nostalgi och texterna som läggs till dem drar oftast åt samma håll. Det verkar längtas mycket, antingen tillbaka till barndomen eller framåt, till en bättre värld, bara det är någon annanstans än just här och nu.

Netplayen börjar med en backinnaday-låt, 85 to 90 something, vars innehåll tyvärr är ganska standard – ett uppräknande av hur kul allt var när man var liten och att det blivit jobbigare i mer vuxen ålder. Den passerar därför tyvärr ganska obemärkt förbi i tracklisten. Näst på tur är ett solospår från Rehanna, som över lag har en trevlig röst. Tyvärr är den inte mer än just ”trevlig” och jag skulle vilja att hon tog i mer från tårna och visade på mer än det lite ledsna tonläget som hon kör på över hela Fresh!, något som gör att On my own låter mer som en sorgesång än den berättelse om att finna sin kraft som den är.
Open your eyes fortsätter på det inslagna spåret och gästande Konichiwa! Sane är, trots det ”crazy” intryck namnet kan ge, så pass anonym att jag till en början ärligt inte vet om hon ens är med. Efter ett par genomlyssningar så har jag i alla fall besämt mig för att det måste vara hon som sjunger andra versen, röstläget är förvillande likt Rehannas.

Kaxigast på plattan är helt klart Whatchawant dawg – Elsas ”represent”-manifest som påminner om Lady Sovereigns Love me or hate me. Det är även den låten som verkligen gör netplayen värd att ladda hem.
Ain’t no problem handlar om hur skönt livet kan vara när man exempelvis bara softar med sin älskling, men hade (i likhet med många andra spår) behövt ett lite mer uptempo beat för att hitta hem. Den avslutande Run away är en storytelling-variant som hade gjort sig bra som mellanspår på en platta med lite variation bland låtarna. Bland de tre-fyra likartade spåren som befolkar Fresh! så försvinner den tyvärr in i anonymiteten.

Om fler av spåren hade haft mer attityd, både beat- och deliverymässigt, hade det nog varit en netplay som legat i min mp3-spelare ett bra tag framöver. Nu så är det, förutom just Whatchawant dawg, en netplay som passerar ganska obemärkt.

• Format: Netplay
  • Bolag: Boiling Pandas / Records
  • Speltid: 0:19:15