Gloose – Best kept secret

Gloose Best kept secretIntrolåten Speak överraskade mig. Jag hade förväntat mig någonting ganska mediokert från denna grupp från Sveriges norra delar, men så fort låten drog igång kändes det mycket bättre.
Tyvärr varade inte känslan så länge, för när gruppens andre rappare kommer in märks det genast att det är en svensk debutant – det engelska språket är en bit från flytande och det svenska uttalet bryter igenom en aning. Med detta är det dock inte sagt att han gör en dålig insats, utan bara att han sänkte intrycket en aning. I övrigt så levereras det på en okej nivå förutom på Made me understand, den obligatoriska balladen, där rappen av någon anledning bitvis låter väldigt amatörmässig.
Gästerna Mona Roukachi (Made me understand och My city) och Mojo (Think about that) gör en bra insats, även om jag gärna hade hört Mona på lite mer än bara refrängerna.

Produktionerna är medryckande och det märks vilken typ av hiphop Gloose vill göra – låtar som funkar på förfesten, festen och vägen däremellan. Det som gör att de inte nått riktigt dit än är att de har jobbat efter Mallen, den som säger att det ska finnas en partylåt (Get up), en backinnaday-låt (i), en kaxig låt för grabbarna (Think about that) och en som visar tjejerna att man är en känslig kille egentligen (Made me understand). Med bara 6 spår att blanda ut det på så gör det EP:n till lite av en stereotyp. Dock en stereotyp med löfte om framtiden, för med lite mer uttalsträning och mod att undvika de lätta knepen så kan nästa släpp bli riktigt bra.

• Format: EP
  • Speltid: 0:23:16
  • Släppt: 15/10-07